Ginebra i Drets Humans

UNA DELEGACIÓ D’ESTUDIANTS VAM VIATJAR A GINEBRA PER CONÈIXER ELS ORGANISMES QUE TREBALLEN PELS DRETS HUMANS
En el marc del projecte Enfortim Drets!

El proper dilluns, 26 de febrer, una delegació d’estudiants, professors i representants de FundiPau vam viatjar a Ginebra per visitar diversos organismes de Nacions Unides i de la societat civil que treballen per la protecció dels drets humans i pels refugiats amb l’objectiu de conèixer la seva tasca de primera mà.
Aquesta visita forma part del projecte Enfortim Drets! que FundiPau duu a terme durant aquest curs amb 400 alumnes de 3r i 4t d’ESO i de 1r de Batxillerat de sis centres educatius de tot Catalunya (Barcelona, Lleida, Lloret de Mar, Manresa i Olot).
El projecte pretén orientar i acompanyar els alumnes i professors participants perquè durant el curs 2017 – 18 impulsin un procés de recerca i de reflexió sobre les causes que hi ha darrera el refugi i debatin sobre possibles solucions per contribuir a que ningú no hagi de fugir de casa seva.
La delegació que va viatjar a Ginebra estava formada per dos alumnes i un professor de cada centre i visitàrem l’Agència de l’ONU pels Refugiats, l’Oficina de les Nacions Unides a Ginebra, el museu de la Creu Roja, i la WILPF (Lliga Internacional de Dones per la Pau i la Llibertat). A la tornada, vam compartir la nostra experiència amb els companys i companyes de classe.
Com a clausura del projecte, el mes d’abril, el dimecres 4, es farà una trobada presencial de tots els joves a Barcelona, on s’intercanviaran experiències i conclusions del treball de tot el curs.
D’altra banda, durant el desenvolupament del projecte, els estudiants han d’anar omplint la plana web
Enfortim drets! amb continguts i reflexions que elaboren a l’aula.
El projecte Enfortim Drets! compta amb el suport de l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament de la Generalitat de Catalunya.

Les tres estudiants que vam viatjar al cor de les Institucions Europees pel Drets Humans, us deixem els nostra diari valoratiu

El viatge em va agradar molt, fer nous amics, conèixer les grans institucions que tenen la seu a Suïssa, practicar la parla anglesa i francesa… en resum, em va encantar.
El primer dia vam anar a l’aeroport de Barcelona amb la mare de la Laia. Va ser molt entretingut. A l’aeroport, vam conèixer les noies i els nois dels altres instituts i de seguida ens vam fer amics. Quan vam arribar a Ginebra i vam sortir de l’aeroport, vaig notar el fred. No anava gaire preparada per sortir al carrer i no ho vaig passar gaire bé. Com que no portava el vestuari adequat, no vaig anar a visitar el llac.
A l’endemà ens vam llevar i vam baixar a esmorzar. També ens vam preparar uns petits entrepanets per si teniem gana. Tot seguit, agafàrem el bus i visitarem l’ ACNUR. Va ser una visita una mica “avorrida” ja que estàvem encara adormits. El tema dels apàtrides em va agradar molt i trobo que és un problema molt gran. Tots els dies, amb la Mar, vam dinar al Mcdonnalds ja que sabíem que ens agradaria el menjar i que no seria gaire car. Abans de dinar vam visitar el casc antic i la catedral de Ginebra, les vistes eren espectaculars però a dalt feia massa fred. Per la tarda vam visitar la seu de la ONU. Aquesta visita em va agradar molt, veure la cúpula del Barceló, les sales on es feien les reunions, on havien estat els grans caps d’estat… la guia s’explicava molt bé. El sopar estava molt bo però em vaig deixar la targeta de l’hotel al restaurant i vam haver de tornar corrents a buscar-la. L’endemà vam deixar llestes les maletes al matí i vam anar a visitar el museu de la Creu Roja i la Mitja Lluna. El vaig trobar molt interessant i diferent, podies interactuar amb l’exposició i això li donava un toc diferent. Vam dinar i a la tarda vam visitar la WILPF. Va ser una visita molt interessant i fan una gran feina, ens van demostrar que a Espanya encara ens falta molt per arribar a ser el mon que volem. Vam anar a recollir les maletes i ens vam dirigir a l’aeroport. El vol es va retardar però vam arribar a Barcelona sans i estalvis. Vam conèixer molta gent d’allà que parlava Castellà i vam poder apreciar la facilitat que tenen pels idiomes en aquell país. Em va encantar!

Júlia Tejado / 4ESO
Anar a Ginebra ha sigut una experiència molt inspiradora i reflexiva. M’ha agradat moltíssim i poder participar en aquest projecte. Quan ens vam trobar a l’aeroport hauria estat bé haver fet una ronda de noms tant alumnes com professors i altres ja que hi havia majors que no se a qui representaven.  Un cop instal·lats vam fer varies visites: a UNHCR, a la ONU, a WILPF i al museu de la creu roja. Trobo que va ser molt interessant anar a la ONU ja que es una institució molt important, un dels grups, el segon, la guia va explicar omès coses i d’una forma més amena. D’altra banda la xerrada de la WILPF em va pesar molt, proposaria per una altra vegada fer algun joc interactiu de rol… En tercer lloc valoro molt positivament el museu de la creu roja trobo que va ser una visita molt il·lustrativa i interessant. On tu podies triar que escoltar i que no…
Respecte la relació amb les companyes de viatge i algun company m’ha agradat molt poder compartir aquesta experiència amb gent nova així coneixes punts de vista diferents,…
Respecte l’hotel, molt adequat sense cap queixa.
Per acabar, i ho torno ha dir, m’ha encantat fer aquest viatge crec que m’ha servit per conèixer conflictes internacionals i per tenir més empatia envers els refugiats, desplaçats, statelessness… Tinc ganes de moure’m perquè canviï tot el possible.  Moltes gràcies a tot l’equip per haver fet un viatge tant constructiu. Fins la propera.
Laia Villarta Rodó / 4ESO

La nostra estada a Ginebra va ser breu (3 dies i 2 nits) però molt intensa. Només en arribar ja vam començar  a planejar les activitats que realitzaríem i vam començar a congeniar amb la resta de companys que venien d’altres instituts.

Vam visitar diferents organitzacions per+o la que més em va impactar va ser la ONU. Les explicacions que ens van donar van ser genials i ho vaig trobar molt impactant. La veritat és que, malgrat que aquesta va ser la visita que més em va agradar, les altres – com la de la Creu Roja – també les vag trobar molt interessants.

En conclusió diria que va ser una experiència inoblidable, molt educativa (ja que vam aprendre moltes coses sobre els Drets Humans i el tracte de la dona) i també molt divertida, ja que amb tothom hi va haver un molt bon ambient ja des del principi.

Animo a que se segueixi fent aquest petit viatge perquè a mi, personalment, em va agradar moltíssim.